no-img
یاوران فایل

بررسی مبانی فقهی ارث الخیار و کیفیت استحقاق ورثه pdf | یاوران فایل


یاوران فایل
اسلایدر
اطلاعیه‎های مهم

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
بررسی مبانی فقهی ارث الخیار و کیفیت استحقاق ورثه pdf
امتیاز 5.00 ( 1 رای )بررسی مبانی فقهی ارث الخیار و کیفیت استحقاق ورثه pdf">
pdf
می 10, 2021
1MB
تعداد صفحات: 35
همراه با منابع
ضمانت خرید
۱۰,۰۰۰ تومان
۱۰,۰۰۰ تومان – خرید

بررسی مبانی فقهی ارث الخیار و کیفیت استحقاق ورثه pdf


ارث الخیار مبانی فقهی «ارث الخیار» و کیفیت استحقاق ورثه .

دانلود فایل بررسی مبانی فقهی «ارث الخیار» و کیفیت استحقاق ورثه pdf

بررسی مبانی فقهی «ارث الخیار» و کیفیت استحقاق ورثه با نگاهی به آراء شیخ انصاری، و مرحوم امام خمینی  و آیت الله خوئی… رحمهم الله در حجم ۳۵ صفحه pdf

يكي از قواعد عامّ،كه از نظر فقهاء، تقريباً در تمامي خيارات جريان دارد، ارث الخيار است که معمولاً تحت عنوان « احکام الخیار» از آن بحث می شود . به عقيدة ايشان، خيار نيز يكي از حقوق مالي شخص است كه به دلالت ادلّه­ی متعدد، پس از مرگ همانند ساير حقوق، به ورثه منتقل خوهد شد. با وجود اين، در خصوص کیفیت استحقاق ورثه و نحوه اجراي ارث الخیار، در صورت تعدد ورثه رويكرد واحدي در ميان فقيهان وجود ندارد . سرچشمه اين اشكال از آنجاست كه خیار يك حق غيرقابل تجزيه است كه داراي صاحبان متعددي می باشد . حال پرسش اساسي در فرض تعدد ورثه و حصول اختلاف بين ايشان در اجراي حق الخيار و يا امضاي عقد و اسقاط آن، اين است كه اين حقّ چگونه قابل اجرا و استيفا است؟

در اين پژوهش بعد از بررسي  مباني  و ادله فقهي « اصل به ارث رسيدن خيار»، نظرات فقهاء در مورد كيفيت استحقاق ورثه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

سایت العلماء

 

 

فهرست مطالب فایل

مقدمه

عدم خلاف در اصل استحقاق ارث الخیار

ادلّه و مبانی ارث الخیار

دلیل اول: اطلاق برخی از آیات قرآن

دلیل دوم: اطلاق برخی از احادیث ارث

مقاله شیخ انصاری در دلیل اول و دوم

دلیل سوم:  اجماع فقهاء

دلیل چهارم: بنای عقلاء

دلیل پنجم: استصحاب بقای خیار

دلیل ششم: قاعده ی لا ضرر

دلیل هفتم: الغاء خصوصیت

ارث الخیار و كيفيت استحقاق ورثه

نظریه اول: أَنْ يَكُونَ اَلْخِيَارُ لِكُلِّ وَاحِدٍ عَلَی نَحْوَ اَلْعُمُومِ الاستِغراقيِّ

نقد این نظریه

نظریه دوم: أَنْ يَكُونَ لِكُلِّ وَاحِدٍ بِمِقْدَارِ حِصَّتِهِ مِنَ الارِثِ

نقد و بررسی این نظریه

نظریه سوم: أَنْ يَكُونَ لِلْمَجْمُوعِ مِنْ حَيْثُ الطَّبِيعَةِ

نقد و اشکال این نظریه

نظریه چهارم: أَنْ يَكُونَ لِلْمَجْمُوعِ مِنْ حَيْثُ الْمَجْمُوعِ

نتيجه گيري

منابع

 

 

بخشی از فایل به عنوان نمونه

عدم خلاف در اصل استحقاق ارث الخیار

با سیری اجمالی در فقه و خصوصاً مبحث « احکام الخیار» دانسته می شود، این مسأله که «خیار به ارث می‎رسد»  مورد وفاق علماء امامیّه است و اگر مخالفتی در آن باشد قابل ملاحظه نیست، برای نمونه:

صاحب جواهر  می فرماید:

« اَلْمَسْأَلَةُ اَلثَّالِثَةُ: إِذَا مَاتَ مَنْ لَهُ الْخِيَارُ اِنْتَقَلَ الى اَلْوَارِثِ مِنْ أَيِّ أَنْوَاعِ اَلْخِيَارِ كَانَ بِلاَ خِلاَفٍ مُعْتَدٍ بِهِ بَلْ ظَاهرُهُم اَلْإِجْمَاعُ بَلْ عَنْ بَعْضِهِمْ دَعْوَاهُ صَرِيحاً[۱] ؛ ترجمه: هرگاه صاحب خیار فوت کند، خیار به وارث او منتقل می شود و فرقی در بین انواع خیار نیست، و در این مساله اختلاف قابل اعتناء وجود ندارد بلکه ظاهر عبارات فقهاء اجماع بر این حکم است و حتی برخی از فقهاء صراحتاً ادعای اجماع در این مساله کرده اند.»

از کلام ایشان استفاده می شود که مخالفی هم در مسأله وجود دارد.

و شیخ انصاری در کتاب شریف مکاسب، اولین فرع از احکام الخیار  به این اختصاص می دهند که خیار به ارث می رسد، به این بیان که:

«فِي أَحْكَامِ الخيارِ؛ الخِيارُ مَوْرُوثٌ بِأَنْواعِهِ بِلَا خِلَافٍ بَيْنَ الأصْحَابِ[۲] …؛ خیار به تمام انواعش، بدون خلاف بین فقهاء امامیّه به ارث می رسد.»

همچنین صاحب مفتاح الکرامة پنج تعبیر مختلف را نقل می کند که همه به نوعی به اجماع اشاره دارد. ایشان می فرمایند:

«لاَ كَلاَمَ فِي كَوْنِ الْخِيَارِ مَوْرُوثاً كَمَا فِي إِيضَاحِ اَلنَّافِعِ وَ لاَ شُبْهَةَ فِي كَوْنِ اَلْخِيَارِ مُطْلَقاً مَوْرُوثاً كَمَا فِي اَلْمَسَالِكِ وَ هُوَ بِأَنْوَاعِهِ موروثٌ مَشْرُوطاً كَانَ أَوْ لاَزِماً بِالْأَصْلِ بِلاَ خِلافٍ كَمَا فِي الرِّيَاضِ وَ عِنْدَنَا كَمَا فِي اَلتَّذْكِرَةِ وَ فِي الغُنيَةِ الْإِجْمَاعُ عَلَی أَنَّ خِيَارِيَ الْمَجْلِسِ وَ اَلشَّرْطِ يُورِثَانِ[۳]؛ ترجمه: کلام و بحثی در این که خیار به ارث می رسد وجود ندارد همچنان که در ایضاح النافع آمده است، و تردیدی نیست در این که خیار مطلقاً به ارث می رسد همچنان که در مسالک آمده است، و بدون اختلاف تمام انواع خیار اعمّ از اینکه شرط خیار شده باشد یا این که از اساس لازم باشد، به ارث می رسند همچنان که در الریاض آمده است، و نزد ما همچنان که در تذکره و در غنیه است، اجماع بر این که خیار مجلس و شرط به ارث می رسند و وقتی این دو که محل بحث هستند بالاجماع به ارث می رسند در ما بقی به طریق اولی چنین است».

و نیز مرحوم امام  در تحریر الوسیله، فرع اول از احکام مشترک خیار را به این اختصاص می دهند که:

« فَمِنَ الأَحْكَامِ المُشْتَرَكَةِ: أَنَّهُ إِذَا مَاتَ مَن لَهُ الخِيارُ انْتَقَلَ خِيارُهُ إِلَى وَارِثِهِ مِنْ غَيْرِ فَرْقٍ بَيْنَ أَنْوَاعِه؛ هرگاه صاحب خیار فوت کند خیار به وارث او منتقل می شود و در این حکم بین انواع خیار تفاوتی نیست»[۴].

همچنین علامه در تذکره به اقوال عامه اشاره کرده می فرماید:

«الخِيارُ عِندَنا مَوْرُوثٌ لِأَنَّهُ مِنَ اَلْحُقُوقِ كَالشُّفْعَةِ فِي جَمِيعِ أَنْوَاعِهِ و بِهِ قَالَ الشَّافِعِيُّ إِلاَّ فِي خِيارِ الْمَجْلِسِ[۵] ؛ ترجمه: خیار در نزد امامیه به ارث می رسد؛ زیرا خیار با تمام انواعش مانند شفعه از حقوق می باشد. و شافعی در غیر از خیار مجلس نیز قائل به آن است.»

شهيد ثاني  نيز بر اين عقيده است كه شكي در موروثي بودن خيار به طور مطلق نيست.[۶]

و صاحب کتاب مهذب الاحکام  می فرمایند:

«لَوْ مَاتَ مَنْ لَهُ اَلْخِيَارُ انتَقَلَ خِيارُهُ إِلَيَّ وارِثُهُ بِلا فَرْقٍ بَيْنَ أَنْواعِ الخِيارِ[۷]؛ترجمه: اگر صاحب خیار فوت کند، تمام خیارات به وارث او منتقل می شود.»

مرحوم امام  در حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى می فرماید:

« بدان كه ورثه ميت هم چنانکه از اموال متخلفه از ميت ارث مى‏برند از حقوق متخلفه از ميت نيز ارث مى‏برند فى الجمله. و فى مكاسب الشيخ الانصارى (قدّس سرّه) عن النبي «ما تركه الميت من حق فهو لوارثه»[۸].

________________________________

[۱] . جواهر الکلام، جلد ۲۳، صفحه۷۴٫

[۲] . المكاسب، جلد ۶، صفحه ۱۰۹٫

[۳] . مفتاح الکرامة، جلد۱۴، صفحه ۲۸۸٫

[۴] . تحریر الوسیلة، جلد ۱، صفحه ۵۳۰ .

[۵] . تذکرة الفقهاء ، جلد ۱۱، صفحه ۱۷۵٫

[۶] .الروضه البهيه في شرح اللمعه الدمشقيه، جلد ۳، صفحه ۲۱۲٫

[۷] . مهذب الاحکام فی بیان حلال و الحرام، جلد۱۷  ، صفحه ۲۳۸٫

[۸] . حاشيه بر رساله ارث ملا هاشم خراسانى ،جلد ۱  ، صفحه ۱۷٫

 

 


۱۰,۰۰۰ تومان – خرید


یاوران فایل


فروشگاه دانشجویی یاوران فایل

 


فروشگاه دانشجویی یاوران فایل



برچسب‌ها :
لینک کوتاه: https://www.yavaranfile.ir/?p=70713

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *