no-img
یاوران فایل

دانلود ترجمه قاعده نفی السبیل از کتاب القواعد الفقهية حسن بجنوردى pdf | یاوران فایل


یاوران فایل
اسلایدر
اطلاعیه‎های مهم

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
دانلود ترجمه قاعده نفی السبیل از کتاب القواعد الفقهية حسن بجنوردى pdf
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
pdf
جولای 11, 2020
700KB
تعداد صفحات 53
متن عربی با اعراب + ترجمه
ضمانت خرید!!!
۴۰,۰۰۰ تومان

دانلود ترجمه قاعده نفی السبیل از کتاب القواعد الفقهية حسن بجنوردى pdf


 

 

 

ترجمه و متن قاعده نفی السبیل از کتاب القواعد الفقهية حسن بجنوردى pdf

ترجمه و متن قاعده « نفی السبيل للكافرين على المسلمين » از کتاب القواعد الفقهية حسن بجنوردى pdf

دانلود ترجمه و متن اعراب گذاری شده‎ی قاعده « نفی السبیل »

از کتاب القواعد الفقهية

تالیف السيد حسن الموسوي البجنوردى

  کاری نو و جدید برای اولین بار

زبان: عربی – فارسی

__________________________

دانلود تر جمه و متن همراه با اعراب قاعده نفی السبیل للکافرین علی المسلمین از کتاب القواعد الفقهية
سيد حسن موسوي بجنوردى

https://www.yavaranfile.ir

معرفی اجمالی:

دانلود ترجمه و متن همراه با اعراب قاعده نفی سبیل از کتاب القواعد الفقهية سيد حسن موسوي بجنوردى pdf

شامل: 

♦ متن اصلی به زبان عربی قاعده نفی السبیل از کتاب القواعد الفقهية سيد حسن موسوي بجنوردى

♦ اعراب گذاری متن عربی قاعده نفی السبیل از کتاب القواعد الفقهية سيد حسن موسوي بجنوردى

♦ ترجمه کامل قاعده نفی السبیل از کتاب القواعد الفقهية سيد حسن موسوي بجنوردى

 

این فایل، شامل تر جمه و متن اعراب گذاری شده ی قاعده اصاله الصحه از کتاب القواعد الفقهية سيد حسن موسوي بجنوردى pdf  می باشد که  در حجم ۵۳ صفحه تهییه شده است.

فهرست مطالب فایل:

قاعده ی « نفى السبيل »

جهت اول:در مستند و مدرک این قاعده

جهت دوم: در بیان دلالت و مضمون قاعدة

جهت سوم: موارد تطبيق قاعدة‌

 

بخشی از فایل:

متن:

قاعِدَةُ نَفيِ السَّبيلِ لِلكافِرينَ علَى الْمُسْلِمِينَ

ومِنَ القَوَاعِدِ الفقهِيَّةِ، الَّتِي عَمِلَ بِهَا الْأَصْحَابُ وَطَبَقُوهَا عَلَى مَوَارِدَ كَثِيرَةٍ فِي مُخْتَلِفِ أبْوَابِ الفِقْهِ مِنَ الْعِبَادَاتِ وَالمُعامَلاتِ وَالأحكامِ، الْقَاعِدَةِ الْمَعْرُوفَةِ المَشْهُورَةِ أيْ« نَفْيُ السَّبِيلِ لِلْكَافِرِينَ عَلَى المُسلِمينَ».

وَبِهذِهِ الْقَاعِدَةِ تَمَسَّكَ شَيْخُنَا الأَعْظَمُ قُدِّسَ سِرُّهُ فِي عَدَمِ صِحَّةِ بَيْعِ الْعَبْدِ الْمُسْلِمِ عَلَى اَلْكَافِرِ.

 وَفِيهَا جِهَاتٌ مِنَ اَلْبَحْثِ:

الْجِهَةِ الأُولَى

فِي مُسْتَنَدِهَا

وَهُوَ أُمُورٌ:

الأوَّلُ: قَولُهُ تعالى« لَنْ يَجْعَلَ اَللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً».

والظَّاهِرُ مِن مَعْنَى الآيَةِ الشَّرِيفَةِ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وتَعالى لَمْ يَجعَل وَلَن يَجعَلَ في عالمِ التَّشريعِ حُكماً يَكونُ مُوجِباً لِكَوْنِهِ سَبِيلاً وسُلْطَاناً لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ.

وتَشْرِيعُ جَوَازِ بَيْعِ عَبْدِ المُسْلِمِ مِنَ الكافِرِ وَنُفُوذِهُ وَصِحَّتِهِ مُوجِبٌ لِسَلْطَنَةِ الكافِرِ عَلَى المُسْلِمِ، مَنْفِيٌ بِهذِهِ الآيَةِ وَكَذلِكَ إجارَتُهُ وَإِعارَتُهُ لَهُ وَنَذكُرُ إن شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى تَطْبِيقُ هَذِهِ الْقَاعِدَةِ عَلَى مَوَارِدِهَا مُفَصَّلاً.

ولا شَكَّ فِي أَنَّ ظَاهِرَ الْآيَةِ الشَّرِيفَةِ لَوْ كَانَ فِي مَقَامِ التَّشْريعِ هُوَ الَّذِي ذَكَرْنَا وَيَكُونُ الْمُرَادُ مِنَ الْجَعْلِ اَلْمُنْفِي فِيهَا هُوَ الْجُعْلُ التشريعي لاَ اَلتَّكْوِينِيِّ فَتَكُونُ قَاعِدَةً حَاكِمَةً عَلَى الأَدِلَّةِ الْمُتَكَفِّلَةِ لِبَيَانِ الْأَحْكَامِ الْوَاقِعِيَّةِ.

ترجمه:

قاعده ی « نفى السبيل »

از جمله قواعدی که اصحاب به آن عمل کرده و مسائل بی شماری را، در ابواب مختلف فقه [ از جمله عبادات، معاملات و احکام]، بر این قاعده تطبیق داده اند، قاعده ی معروف و مشهور «نَفْيُ السَّبِيلِ لِلْكَافِرِينَ عَلَى المُسلِمينَ» است.

و شیخ انصاری @ در مساله عدم صحّت بیع عبد مسلم به کافر، به این قاعده تمسّک جسته است.

و جهات مختلفی برای بحث در این قاعده وجود دارد که بیان می شود:

جهت اول:در مستند و مدرک این قاعده

این جهت، شامل چند امر می باشد که در زیر بیان می شود:

امر اول: قول خداوندU « لَنْ يَجْعَلَ اَللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً؛خداوند تسلطي براي كافرين بر مؤمنین، قرار نداده است.»

از معنای آيۀ شريفۀ «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» ظاهر می شود که خداوندU، در عالم تشريع هيچ گونه حكمى كه موجب سبيل و علوّ و سلطنت كافر بر مؤمنين و مسلمين باشد وجود ندارد و تشريع و جعل نيز‌ نشده است.

بنابراین تشریع جواز،  نفوذ و صحتِ بیع عبد مسلمان توسط کافر ، که علوّ و سلطنت کافر بر مسلمان را در پی دارد، با این آیه نفی شده است. همچنین اجاره و عاریه دادن عبد مسلمان به کافر نیز با آیه شریفه نفی می شود، که ان شاء الله به طور مفصل، تطبیق این قاعده را بر موارد و مصادیقش، بیان می کنیم.

و شکی در این نیست که اگر آيه شریفه، در مقام تشریع باشد و مراد از نفی جعل، جعل حکم تشریعی باشد نه جعل حکم تکوینی، قاعدۀ « نفى السبيل » بر ادلۀ اوليه، که بیانگر حکم واقعی هستند، حكومت دارد.

 



یاوران فایل


فروشگاه دانشجویی یاوران فایل


فروشگاه دانشجویی یاوران فایل



لینک کوتاه: https://www.yavaranfile.ir/?p=47317

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *