دانلود ترجمه تحریر المکاسب دکتر آیتیpdf
دانلود ترجمه کتاب تحریر المکاسب نوشته دکتر سیدمحمد رضا آیتیpdf
ترجمه کتاب تحریر المکاسب ( مبحث کتاب البیع)
نوشته دکتر سیدمحمدرضا آیتی
کاری نو و جدید برای اولین بار
معرفی اجمالی |
این فایل ترجمه کتاب تحریر المکاسب ( از ابتدای کتاب البیع تا اول قول در ردّ و اجازه) شامل عناوینی چون بیع، معاطات، عقد البیع، احکام المقبوض بالعقد الفاسد، شروط متعاقدین، عقد فضولی می باشد که در حجم ۱۴۸ صفحه پی دی اف ( pdf ) به صورت تحت الفظی، روان و به زبان فارسی ترجمه شده است.
فهرست مطالب فایل |
امر سوم:تمییز فروشنده از خریدار در معاطات
امر چهارم: اقسام معاطات بر حسب قصد متعاطیین
امر پنجم: معاطات در عقود غیر بیع
امر هفتم:معاطات پس از تلف عوضین، بیع می گردد.
اعتبار لفظ در عقود و کفایت اشاره در فرض عجز از لفظ
جواز انشاء با هر لفظی که ظهور عرفی در معنای مقصود داشته باشد.
وقوع عقد بیع با هر لفطی دلالت بر آن کند
وقوع غیر بیع، به هر لفظی که دلالت بر آن کند.
این ادعاء که عقود اسبابی شرعیِّ توقیفی می باشد.
اشتراط اهلیّت متعاقدین در هنگام عقد
مَسْأَلَةُ أَحْكَامِ اَلْمَقْبُوضِ بِالْعَقْدِ اَلْفَاسِدِ
حکم اول: ضمان مقبوض به عقد فاسد
حکم دوم: وجوب ردّ فوری مال به مالک
حکم سوّم : حکم منافع مستوفاه و غیر مستوفاه
حکم چهارم : وجوب رد ّمثل زمانی که مبیع تلف شود
حکم پنجم : این که اگر مثلى يافت نشد مگر به بيش از ثمن المثل
حکم ششم: اگر مثل در مثلى متعذّر شد
معیار در تعيّن قيمت مقبوض به بيع فاسد
عدم اعتبار زيادى قيمت بعد از تلف
حكم ارتفاع قيمت به ملاحظه امكنه متعدّد
حكم ارتفاع قيمت كه به سبب زیادی عين حاصل مىشود
تعذّر وصول به عين در حكم تلف است
آیا مالک به گرفتن بدل مجبور می شود
عدم انتقال عين به ضامن با اعطای بدل
تفصیل بین فوت معظم انتفاعات و بعض آنها
خروج عین از ملکیت با بقاء حق اولویت
حکم ارتفاع قيمت بعد از دفع بدل به مالك
حکم ارتفاع قیمت بعد از تعذر و قبل از پرداخت
هرگاه تعذّر برطرف شود، ردّ عین واجب است
عدم بازگشت غرامت به ملک غارم بعد از حصول تمكّن از عين
غاصب اين حق را ندارد كه عين را حبس كرده تا مالك قيمت را به وى دفع كند
اگر عین را حبس کن، پس در نتیجه تلف شود
متعاقدین بايد مالك بوده يا از مالك و يا از شارع مقدس اذن داشته باشند
مسئله اوّل: فضولى بيع را براى مالك واقع ساخته و منعى از مالك قبلا متوجه وى نشده است.
مسأله دوم: شخص فضولى بيع را براى مالك واقع مىسازد و مالك از قبل، بيع فضولى را منع كرده
مسئله سوّم: آن كه فضولى متاع را براى خودش بفروشد
دیدگاه ها